söndag 26 augusti 2012

vinstdrivande samhällsnytta...

Jag vet inte men jag tror att det har med mitt röda inre att göra.
Nyss på nyheterna: ska de som driver ålderdomshem få bli rika?

Jag börjar brinna inombords.
Nej. Jag tycker inte det.
För - Går de med mycket vinst så innebär det att pengar som kunde ha satsats på brukarna, satsas  på egen girighet.
Och det är i det här fallet inte ok.

Det samma gäller skolan.
Skolan ska inte gå med vinst.
Kan friskolan effektivisera så att allt blir billigare så tycker jag att det de sparar ska gå tillbaka in i verksamheten. Eller så kan vi sänka skolpengen.

Vissa saker är bara inte moraliskt rätt att tjäna pengar på. Enligt mig då.

1 kommentar:

Jean sa...

Jag tycker det är förkastligt att man privatiserat skolan eftersom alla skolor kommer att mörka dåliga resultat och försöka få sin egen verksamhet att framstå som den bästa.

Åldringshem är dock annorlunda.
En gammal människa kan sälja sitt hus och köpa in sig på en privat vårdinrättning som ger mycket bättre och personligare vård än kommunal.

Jag misstänker dock att du syftar på företag som säljer vårdtjänster till kommuner, och jo.. det ger jag inte mycket för.