onsdag 23 maj 2012

Linnedukarna.

I mitt skåp bor det tre linnedukar.
De är handvävda av "faster Ulla".
Den ena linneduken är stor, den andra är fyrkantig och den sista är avlång.
Dessa tre dukar åker inte allt för ofta fram.
Vilket är synd för dom är fina.
Nå väl, i söndags hade vi kalas och på kalaset serverades - som bekant- muminhustårta.
Denna ljuvliga tårta innehöll blåbär.
Har man kalas så ska man ha duk på bordet, så den mellanstora duken i härligt blått fick åka fram och förgylla festligheterna.
Förståss lyckades jag tappa lite blåbär på den stackars duken.
Sen åkte den inte i tvätten direkt utan först idag gav jag mig på den.
Och till min förvåning blev fläcken puts veck med - trumvirvel - fil.
Gnuggad, gnuggade och gnuggade in fil på den lilla blå-lila fläcken och framför mina ögon - likt trolleri försvann fläcken.
Sen åkte duken in i maskin.
Sen ut på tork.
Och nu är det bara att mangla och vänta på nästa duktillfälle.

kom ihåg, ha fil hemma om du ska ha blåbär.

undran - tar filen oxå bort det blåa från tänder och läppar???
Och hur är det med händer efter en dag i riset???
Helt klart värt att pröva.

Inga kommentarer: