torsdag 2 juli 2015

Omstart, nystart eller bara ett projekt

Äntligen värmer solen. När jag satte mej i bilen  klockan 07:08 meddelade Dolly glatt att det var 20 grader- även om hon stått i skuggan. Det är sommar. Det är lunchrast och jag ska snart ut.
En dag jobb, sedan är det långledigt som gäller. Dryga 7 veckor! Helt otroligt.

Denna sommar ska jag njuta, njuta av barnen, njuta av livet. Jag ska koncentrera mej på det som är viktigt och tänka på sådant jag bryr mej om.
Och tänka det tänkte jag göra här, då får jag en punkt på tänkandet också.

Idag sitter jag och läser på jobbet, läser om medicinska behandlingshjälpmedel - vilka de är och hur de skiljer sig åt mellan de olika landstingen. I mitt jobb har jag kommit i kontakt med ämnen jag som statsvetare aldrig trodde att jag skulle behöva skriva ner någonstans.

För inte tänkte jag när jag satt där och läste Platon, Marx och Phillips - åh, kylrum för avlidna det är grundläggande faciliteter som måste finnas i närheten till platser där folk dör.
Eller - inkontinensskydd - hett ämne för jämställdhet.
Inte heller tänkte jag att jag någonsin skulle säga : äldreomsorg, det tycker jag är intressant.

Det blir inte alltid som man tänkt sej. För inte visste jag då när jag satt där för tio år sedan att mitt jobb ens fanns. Men det finns tydligen och det är ett ypperligt sätt att komma i kontakt med en massa spännande områden som jag aldrig tänkt på.

Hur hamnar en då där, på ett jobb en inte visste fanns - följandes diskussioner en inte visste fördes. Jo, jag ska berätta - en har mål. Mitt mål ända sedan liten har varit att ha ett jobb där jag får ha fina skor. Punkt. Med åren växte det grundläggande målet till att bli: ha ett jobb med fina skor där jag får följa samhällets utveckling. Där är jag nu, jag sitter på en ypperlig åskådarplats och assisterar. Nästa steg i måluppbyggnaden har blivit: kan ha fina skor och vill påverka samhället genom att ta fram det underlag på vilket politiken fattar sina beslut. Så på den banan är jag, det gäller att ha mål som går att uppnå.

Inga kommentarer: