lördag 4 juli 2015

Tjugosju

Jag fick säga 27. Tjugosju är ordet som fäller mej och avslöjar min bakgrund. Det är ordet som lockar kommentaren: men du pratar ju så bra svenska! Och det är ordet som alltid leder till en diskussion om Mark Levengood.

Elmina: Mamma heter du sju eller sju(med svenskt uttal - låter mer som hu...)?
Jag: Det heter båda två, på det första hör man hur det stavas.

Det är tacksamt med finlandssvenskan och sche ljuden, för i rikssvenskan används bara ett och skulle jag ha växt upp här skulle det tagit ännu längre för mej att lära mej stava. Undrar just varför inte sche tecken används? Kanske för att jag inte kan hittade på tangentbordet... men visst vore det nått om man ändå säger kärna och stjärna på samma sätt och kjol och kyrka har samma början.

I Finland så väl som i sverige är det vanligt att identifiera sig som sitt språk - jag har lite svårt att passa in någonstans och kan ibland tycka att när man vill definiera något med ett ord så exkluderas fler än inkluderas.

Varför tänker jag så? Jag skulle kunna säga att jag är finlandssvensk. Men, jag känner mej inte så. För jag har även finskan i bagaget - det språk min mamma talar och det språk jag har uttryck ifrån som bara inte går att översätta (så som vääntää rautalangasta och viima). De senaste tio (!) åren har jag bott i Sverige, jag pratar rikssvenska här och är numera även svensk medborgare (det är bara 27 som skvallrar).

Definitionen på vad jag är skulle kunna vara tvåspråkig finländare och svensk. Härligt va. Jag vill inte säga att jag är det ena för då känner jag att jag utesluter det andra.


Tänk om de kunde vara så för alla - att man inte behöver välja vad man är utan får plocka orden ur sin hög och göra sin egna långa radda. Det önskar jag mej av världen.

Jag försöker förstå tanken om att öppna upp gränser och ha fri rörlighet, det är en svår tanke som utmanar så mycket av de grundläggande samhällsstrukturerna men som samtidigt öppnar upp för möjligheter. Jag har inte riktigt tänkt klart än om hur det ska fungera. Men jag har en vilja att förså - så jag får helt enkelt börja där. Men det tar vi en annan dag.

Nu ska jag öva på att säga tjugosju.
(Note to self - nästa gång du väljer datum att komma hem från semestern ta nått som inte innehåller tjugo eller sju och absolut inte båda.)

Inga kommentarer: