torsdag 27 oktober 2011

en examen på väg

När jag för sex år sedan började studera var tanken att jag skulle ta ut en pol mag nån gång....
Men när tiden gått och jag konstaterat att jag inte gillar vare sig nationalekonomi eller statistik så blev tanken istället att jag ska plocka ut en fil mag i statsvetenskap.
Sen fick jag jobb.
Och tanken finns kvar, målet är ännu där borta på en magister... det är "bara" en uppsats ifrån ju.

Men, jag bestämde mig för att ta ut en kandidat.

Enkelt tänkte jag... men så kom mailet -  välj ut de kurser du vill ha med i din examen... hm.
Det är ju som att välja mellan sina barn (nu har jag ju bara ett men man brukar säga så va?).
Vilka kurser ser bäst ut? Vilka vill jag stå för? Vilka visar en rättvis bild av min studietid?
Suck och stön.
Visserligen tror jag att att det är hugget som stucket mellan Feministisk filosofi och sociologi. Grundkurser hit och grundkurser dit. Feministisk etik... Valde iaf inte några nationalekonomiska... jag vill inte förknippas med dom. Inte ens låtsas att jag kan. Nä, jag gillar mer min retorik... och invandrarkunskap.

Nå, nu hoppas jag ju på att det där examensbeviset inte skall behövas.
För jag har ju ett jobb. Ett jobb som jag gillar och har roligt på även om jag den senaste veckan sprungit i korridorerna, svept mitt kaffe, tagit rekord korta luncher och ändå aldrig blivit klar.
Fast, jag tror faktiskt inte att någon kan bli klar på mitt jobb. Det handlar ju om politik och den slutar lixom aldrig.