fredag 19 april 2013

36+0

Så här gravid har jag aldrig varit tidigare, Elli låg i mina armar vid det här laget. Den här krabaten får gärna vänta ett tag till - även om foglossningen som kommit åter inte är särskilt härlig. Inte heller halsbrännan eller illamåendet som kommit på återbesök.
Nå, får ju tid att ladda med glass och frukt!

Idag ska vi iväg till biblioteket sen ska vi måla och i nått skede hoppas jag på att tösen sover middag.

Vi tar det lite lugnt, så att bebis väntar i magen tills västeråsarna är hemma igen. Idag skulle jag ha velat vara i Jakobstad, på Faffas begravning men jag är där i tankarna och följande läser min kära lillebror upp:


Brev från Lotta till Faffa

När jag var liten brukade jag sitta i din famn.
I din stol framför tvn och se på nått som jag aldrig registrerade.
För din famn Faffa var den tryggaste platsen i världen.
Jag satt där och lutade min rygg mot din bröstkorg, 
hörde hur ditt hjärta slog och kände dina andetag.
Jag försökte andas i din takt och tänkte 
- om jag gör det så kanske mitt hjärta slår i samma takt som ditt.
Det var ingen dum tanke för idag vet jag att det finns forskning som visar på att kärlekspars hjärtan slår i samma takt även när de inte ens rör vid varandra.
Och Faffa, mitt hjärta är jag helt säker på - slog i samma takt som ditt.
För dig har jag alltid älskat och dig har jag alltid blivit älskad av.
När jag tänker på dig Faffa så kommer en låt till mig, 
den är av Lasse Berghagen och börjar ungefär så här;

Ja det var en kväll i juli
Då när sommaren är som bäst
Hon dansade för farfar
som hon gillar allra mest
Hennes farfar satt och nynna
på en sommarmelodi
plötsligt spratt det till i gubben
Han blev ung och han blev fri

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna
och så spotta han ut snuset
Sa "min sköna får jag lov"
Hon var vacker han var stolt
rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje
och de dansade och sjöng

I mitt hjärta finns minnena av dig tryggt förvarade, de glädjer mig och ger mig kraft.
Tack Faffa för att du alltid sett det vackra i mig, 
för att du alltid varit stolt över mig och trott på mig.
Tack för det hav av kärlek jag fått, i det torkar alla tårar av sorg snabbt upp.
Tack för alla dagar vi fått dela, såväl stora som små. 
Tack för att du gett mig en syn på livet som gör det lättare att leva – för med skämt, dans och kramar kommer vi långt.
Jag är oändligt tacksam för att jag fått vara din lilla flicka ända tills ditt sista hjärtslag.
Vi tar hand om varandra.

Din pimu

Inga kommentarer: