tisdag 2 april 2013

"han i himlen?"

Elmina har börjat intressera sig en hel del för storasyskon och småsyskon. Hon går igenom vilka som är syskon till vilka, vilka som är stora och vilka som är små.

En som är svår att begripa sig på för en snart treåring är han som idag skulle blivit 30 år, han som Elmina också bär namnet av. Kim.

-Mamma vad heter din bror?
Mina, jag har ju flera - mina småbröder heter Martin och Benjamin.
-Han som e i himlen?
Han som e i himlen heter Kim, precis som du.
-E han död?
Ja Mina, han e död.
-E han snäll.
Ja Ellis, han var en av dom snällaste mamma känt och därför heter du som han.
-Jag ska bli storasyster.
Det ska du vännen.




Det är så underbart hur lätt man kan diskutera döden med en snart treåring, för för henne är det inte kopplat till nått. Det är nått man bara är eller inte. Inget mer att fundera på helt enkelt. Men det här med syskon det är däremot krångligare det blir man ju plötsligt i hennes värld. Och småsyskon kan bli storasyskon och så finns det tid när man inte fanns. Det är konstiga saker helt klart. Och var var man innan man föddes?

Inga kommentarer: