fredag 2 september 2011

rasistisk?

Jag blev fundersam över mitt förra inlägg, var det rasistiskt? Nu har jag gått och grunnat ett tag men jag är lite å ena sidan å andra sidan...
Var det nödvändigt att skriva att kvinnorna i tvättstugan var somalier? Och är de verkligen somalier? Spelar det nån roll varifrån de kommer?
För övrigt är väl jag finnen i detta hus. Ibland undrar jag varför jag böt till ett finskt efternamn då vi troligtvis kommer att bo här i sveariket ett bra tag... Nå, det är ju ganska vanligt med finska namn här omkring. Det är ganska vanligt att heta mohammad oxå.

Men tillbax till det jag gått och funderat över, får jag skriva somalier för att måla upp en bild? Och målar jag då en bild av hela gruppen eller enbart av de två jag mötte? Meningen var ju inte att måla en hel grupp utan enbart de två individerna och kanske alla individer i detta hus inklusive iranier, bosnier, svenskar, finnar... Vad ska jag skriva istället? Två kvinnor? Vad säger det? Och behöver jag säga mer?

Jag är rädd för att ställen som detta, ghettot där vi bor, skapar rasism. Genom att sätta in massa människor som inte förstår sig på hur vårt samhälle fungerar på ett och samma ställe skapar vi problem. Folk som vår familj, som är vana med köer och att man inte spottar i trappen, att man sopsorterar osv. Vi blir ur leda på att ständigt se att våra förväntningar på hur allt ska fungera mosas, spottas på, raseras... Men hur ska alla lära sig? Vem ska lära? Behöver vi lära?
Sfi vet jag att har denna uppgift, de ska lära kultur. Men i det begreppet ingår så mycket och prio ett är kanske inte allt det som jag nyss nämnt eller?

Nä, det här blir ju inte bättre. Ville bara få sagt att jag inte är rasist. Att jag är för fortsatt invandring. Men att det nog behövs lite resurser. Lite ansvar. Lite omtanke och medmänsklighet. För just nu. Just nu finns en massa problem. Vem ska lösa dom? Och hur?

Inga kommentarer: