torsdag 11 augusti 2011

Yogar vidare

Haha, så folk kan tänka och tycka och framför allt TRO...
Läste Toschas blogg om att diskussionen om yogans farliga andliga sidor nu nått österbotten, jag tycker det är förfärligt. Förfärligt att folk kan tro så bra om sin egen religion så att de kan förkasta andra kulturer... Men då igen kan ju jag inte lägga mig i denna diskussion då jag enligt yoga motståndarna är besatt av demoner. Det är ju inte jag som talar utan demonerna, huh huh!

Nej, för att ta det från början så hörde jag för snart ett år sedan om denna debatt som pågicks inom de kristna leden.
Jag fick läsa en artikel hemma hos en katolsk kvinna, den hävdade precis som de artiklar Toscha hänvisar till att Yogan öppnar portarna för satan. Vi försätter oss i ett tillstånd var demonerna tar oss. Eftersom vi inte har jesus i åtanken.
Jag måste bara fråga: Hur många tänker på jesus när de har sex??? Och gör nån det så är de väl besatta av nått helt annat... inte friskt. För det är väl typ samma sak, att släppa tankarna en stund? Eller?
Nej, yoga är bra. Att förkasta yogan genom ens egen religon bara för att yogan är från en annan kultur är inte hållbar debatteknik. Det är så för att bibeln säger så och bibeln är ju så himla sann.

För mig har Yogan varit god. Jag yogade innan jag blev gravid, under min graviditet och framför allt använde jag tekniken för avslappning i förlossningen. Jag behövde ingen smärtlindring. Yogan var god.
Yogan får huvudvärk att försvinna. Den får nackont att ge vika. Den ger energi. Den ger inspiration.

Sen har väl inte abort eller den norska skytten något med yoga att göra - varför de inte ska tas upp i samma texter... men för att besvara dom, abort handlar inte enbart om ett fosters liv, det handlar också om en kvinnas liv. Det handlar om att vi inte i denna fråga kan säga att det alltid skulle vara rätt eller att det alltid skulle vara fel. Inget är så lätt här i livet så att det är antingen svart eller vitt.
Den norske skytten påstår sig vara kristen, då är han det. Punkt slut. Kristna kan också göra onda saker. Se en viss Adolf. Att skylla på demoner är svagt. Däremot kan vi skylla på människan. Hon har ju den där fria viljan.

Så, nu har jag färdigångat för en stund.
Mitt hjärta bultar iaf för yogan.

Inga kommentarer: